بررسی علت تغییرات سود عملیاتی "رافزا"
به گزارش کدال نگر بورس 24، شرکت رایان هم افزا در خصوص تغییرات بیش از 30 درصدی سود عملیاتی دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 1403 نسبت به دوره مشابه سال قبل توضیحاتی ارائه نمود.
مهندس راد رئیس اداره مهارت آموزی و اشتغال مرکز زنان و خانواده شهرداری گفت: از هر کسی که بتواند با تولید مشکلی را در حوزه اشتغال حل کند حمایت می کنیم.
سه بخش اصلی نمایشگاه
1.مراکز توانمندسازی کوثر
مهندس راد، رئیس اداره مهارت آموزی و اشتغال معاونت ظرفیت سازی و حمایت های اجتماعی مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران، با بیان تنوع مجموعه های تولیدی شرکت کننده در بیست و دومین نمایشگاه زنان و تولید ملی گفت: ما داخل سالن ها سه مجموعه تولیدی داریم. یکی از این مجموعه های تولیدی، مراکز توانمندسازی کوثر هستند. این مراکز تحت پوشش شهرداری تهران قرار دارند. به این صورت که شهرداری فضاهای بلااستفاده را در اختیار کارآفرینان قرار داده و آن ها این فضاها را تجهیز و بهسازی کرده اند؛ در مقابل افرادی که تحت پوشش سامانه زنان سرپرست خانوار شهرداری بودند در هر منطقه به این مراکز معرفی شدند و برای این افراد یک شغل ارزان ایجاد شده است.
وی افزود: در واقع شهرداری تسهیلگری کرده یعنی در حالی که دولت اعلام کرده برای هر شغل چیزی حدود 300 میلیون هزینه می شود، شهرداری به عنوان یک بنگاهدار اقتصادی از ظرفیت های خودش استفاده کرده، مولدسازی انجام داده و از فضاهای بلااستفاده اش به نفع اشتغال زایی ارزان بهره برده است.
مهندس راد با اشاره به تعداد مراکز کوثر حاضر در نمایشگاه، خاطرنشان کرد: در مجموع، 115 مرکز کوثر در شهرداری تهران فعال هستند که در حوزه های مختلفی مانند خیاطی، بسته بندی، آشپزی و سایر مشاغل فعالیت می کنند. فضای این مراکز بسیار متنوع است؛ از 30 متر گرفته تا 2000 متر. در مجموع به این 115 مرکز 16 هزار متر فضا اختصاص داده شده؛ و حدود 1500 نفر در این مراکز مشغول به کار هستند و حقوق و بیمه وزارت کار دریافت می کنند. در این نمایشگاه 20 مرکز کوثر از مناطق مختلف تهران حضور دارند.
وی افزود: شهرداری تهران با این کار در واقع همان ضرب المثل معروف را اجرا کرده که "ماهیگیری را یاد بده نه اینکه ماهی بده". یعنی به جای پرداخت یارانه مستقیم، به افراد آموزش می دهد و آن ها را وارد بازار کار می کند.
2.مشاغل خانگی
رئیس اداره مهارت آموزی و اشتغال مرکز زنان و خانواده شهرداری درباره حضور مشاغل خانگی در نمایشگاه زنان و تولید ملی توضیح داد:مجموعه های تولیدی دیگری که در این نمایشگاه حضور دارند، مشاغل خانگی هستند. مجلس در سال 1389 قانونی تصویب کرد که طبق آن شهرداری ها را موظف کرد که برای افرادی که در خانه کار می کنند، فضای فروش رایگان فراهم کنند. در شهرداری تهران هم این اتفاق افتاد؛ مشاغل خانگی که در سطح شهر فعال بودند، شناسایی شدند و برای آن ها دو برنامه طراحی شد؛ 1.شناسایی و آموزش، 2.فراهم کردن فضای فروش.
مهندس راد با اشاره به تلاش شهرداری برای حمایت از مشاغل خانگی، شناسایی و آموزش افراد فعال در این زمینه را اولین اقدام شهرداری در این خصوص عنوان کرد و گفت: ابتدا ما این افراد را شناسایی کردیم و دور هم جمع کردیم. سپس با کمک دانشکده کسب وکار دانشگاه تهران، یک برنامه آموزشی به روش منتورینگ برای آن ها تعریف کردیم. در این برنامه، تمام خانم هایی که محصولی در خانه تولید می کردند(اعم از مواد غذایی، پوشاک، شمع سازی، سوزن دوزی و غیره) دسته بندی شدند و طی یک دوره سه ماهه آموزش دیدند. این آموزش ها شامل شناخت بازار، استفاده از فضای مجازی برای فروش، نحوه قیمت گذاری، بسته بندی مناسب و سایر مهارت های موردنیاز بود.
راد در خصوص کیفیت محصولاتی که در نمایشگاه عرضه می شوند تأکید کرد: خیلی وقت ها شهروندان به بازارچه هایی که برای این خانم ها برگزار می شود، نگاه خیریه ای داشتند؛ یعنی صرفاً به دلیل اینکه این خانم، سرپرست خانوار است، از او خرید می کردند تا کمکی کرده باشند، حتی اگر به آن کالا نیازی نداشتند. اما اگر در این نمایشگاه گشتی بزنید، می بینید که تمام محصولات، دست ساز و منحصربه فرد هستند و مردم با میل و رغبت، نه از سر دلسوزی، بلکه به دلیل کیفیت و خاص بودن آن ها خرید می کنند. در واقع ما با ارائه آموزش، آن ها را به این سطح رساندیم. این آموزش ها نزدیک به سه تا چهار سال است که در حال اجراست.
راد، فراهم کردن فضای فروش را دومین اقدام حمایتی شهرداری از مشاغل خانگی عنوان کرد و گفت: در نهایت، پس از ارائه آموزش، فضای فروش را هم برایشان فراهم کردیم. فضای فروش هم در طول سال به این صورت است که شهرداری تهران تقریباً هر ماه، به مناسبت های مختلف، یک بازار در سطح شهر برای فروش این افراد و مجموعه ها برگزار می کند؛ از ماه مبارک رمضان گرفته تا شب یلدا، استقبال از مهر، استقبال از بهار، هفته زن، روز دختر و هر مناسبتی که امکان پذیر باشد، فضایی را برای فروش فراهم می کنیم. در نهایت، تمامی این فعالیت ها به نمایشگاه "زنان و تولید ملی" منتهی می شود که سالی دو بار برگزار می شود.
3. برندهای حوزه پوشاک
راد در خصوص حضور برندهای پوشاک در نمایشگاه خاطرنشان کرد: سومین دسته از مجموعه های تولیدی که به این نمایشگاه دعوت شدند، برندهای حوزه پوشاک هستند؛ اما برندهایی که بیش از 50 درصد لیست بیمه خود را به زنان سرپرست خانوار اختصاص داده اند. هدف از دعوت این برندها، ایجاد رقابت بین مراکز کوثر و مشاغل خانگی با برندهای مطرح است تا آنها بتوانند خود را با بازار مقایسه کنند، رقابت را تجربه کرده و رشد کنند.
وی افزود: این رقابت در نهایت به نفع شهروندان است؛ چراکه مشاغل خانگی و مراکز کوثر ما محصولات مشابه برندهای آزاد را، با قیمت پایین تر ولی با کیفیت مناسب عرضه می کنند. یعنی شهروندان می توانند به خاطر این رقابت، اجناس را با کیفیت مناسب و استاندارد و قیمت بهتر تهیه کنند.
محصولات غذایی مشاغل خانگی
راد در خصوص عرضه محصولات غذایی مشاغل خانگی در نمایشگاه، گفت: در حیاط نمایشگاه هم مشاغل خانگی مرتبط با تولید مواد غذایی حضور دارند. این افراد محصولات متنوعی از جمله شکلات، شیرینی ها، میوه خشک و آجیل را برای شب عید بسته بندی کردند و با کیفیت خوب عرضه می کنند.
وی افزود: این محصولات علاوه بر قیمت مناسب، از کیفیت بالایی نیز برخوردارند. چون شهرداری تهران، فضای عرضه را بخصوص در بخش مشاغل خانگی، تنها به افرادی که دوره های آموزشی دانشگاه تهران را گذرانده و گواهینامه دریافت کرده اند، اختصاص می دهد.
رئیس اداره مهارت آموزی و اشتغال مرکز زنان و خانواده شهرداری در پاسخ به این سوال که: «آیا این اشتغال زایی فقط محدود به زنان سرپرست خانوار می شود؟» توضیح داد:ما دو گروه مخاطب داریم. گروه اول، خانم های سرپرست خانوار هستند. تلاش ما این است که تعریف محدودی نداشته باشیم و آن را به شکلی گسترده در نظر بگیریم. طبق نظر خانم دکتر اردبیلی، این تعریف علاوه شامل خانم هایی هم می شود که خودسرپرست یا بدسرپرست هستند، مثلاً همسرشان زندانی، معتاد یا از کار افتاده است. این طیف هم در دسته زنان سرپرست خانوار قرار می گیرند.
از هر کسی که بتواند با تولید، مشکلی را در حوزه اقتصادی حل کند، حمایت می کنیم
وی ادامه داد: گروه دوم، زنان کارآفرین هستند. این افراد اگرچه دارای خانواده، همسر و فرزند هستند، اما خودشان کارآفرینی کرده اند، چند نفر را مشغول به کار کرده اند و در واقع علاوه بر تولید، زمینه اشتغال دیگران را نیز فراهم کرده اند. در مشاغل خانگی، فرقی ندارد که فرد یک خانم سرپرست خانوار باشد یا یک کارآفرین؛ ما تلاش می کنیم از همه آن ها حمایت کنیم. چون اگر از یک خانم کارآفرین حمایت کنیم؛ او می تواند دست چندین زن سرپرست خانوار را بگیرد و برای آن ها اشتغال زایی کند. در واقع ما از هر کسی که بتواند با تولید، مشکلی را در حوزه اقتصادی حل کند، حمایت می کنیم و تلاش داریم تا فضاها و امکانات شهرداری را در اختیارشان قرار دهیم.
راد در پایان خاطرنشان کرد: نکته آخر هم اینکه بیش از دو سال است که بن رفاهی پرسنل محترم شهرداری با این هدف شارژ می شود تا بتوانند به صورت اختصاصی از محصولات زنان سرپرست خانوار و زنان کارآفرین در این نمایشگاه استفاده کنند. این تدبیر از سوی خانم دکتر اردبیلی اندیشیده شده است و می تواند الگویی برای سایر سازمان ها و نهادها باشد، به طوری که هزینه رفاهی که برای پرسنل در نظر گرفته می شود، هم به نفع کارکنان باشد و هم به دست افرادی برسد که واقعاً نیازمند حمایت هستند.
انتهای پیام/
{{name}}
{{content}}